PEMODELAN DAN PENYELESAIAN PERMASALAHAN PENJADWALAN PILOT DENGAN METODE EKSAK DEKOMPOSISI
:
https://doi.org/10.9744/jti.9.2.112-124Keywords:
pilot rostering, pilot pairing, vertical and horizontal rules, decomposition exact methodAbstract
Crew scheduling is one of most important operational problems in airline industries. Crew scheduling Problem consists of two steps that is "Crew Pairing" and "Crew Rostering". The research focusses on building Boeing 737-200's monthly pilot rostering of PT. X Airlines based on given pilot pairings. There are some vertical and horizontal regulations must be fulfilled in so that the problem becomes very complex and cannot be solved using a pure exact method in reasonable computational time. Accordingly, we propose a decomposition exact method to solve the problem. Our model was run using LINGO Optimization software. Experiment results showed that our schedules are outperform than the existing schedules of the airline for the case of May 2006. Abstract in Bahasa Indonesia : Penjadwalan kru pada suatu maskapai penerbangan merupakan salah satu permasalahan operasional yang terpenting. Penjadwalan kru terdiri dari dua tahapan yaitu tahap pengelompokkan kru dan penugasan kru. Penelitian ini memfokuskan pada pembuatan jadwal penugasan pilot pesawat Boeing 737-200 pada maskapai penerbangan PT. X Airlines yang ber-home base di Surabaya selama satu bulan, berdasar pada hasil pengelompokkan pilot yang telah ditentukan sebelumnya. Terdapat sejumlah peraturan horizontal dan vertikal yang harus dipenuhi membuatnya menjadi permasalahan kombinatorial yang sangat kompleks, sehingga tidak dapat diselesaikan dengan menggunakan metode eksak murni dalam waktu yang wajar. Untuk itu digunakan metode eksak dekomposisi. Model tersebut diterjemahkan menggunakan perangkat lunak optimisasi LINGO. Hasil eksperimen menunjukkan bahwa jadwal penugasan pilot yang dibuat dengan metode ini lebih baik daripada jadwal milik perusahaan untuk kasus pada bulan Mei 2006. Kata kunci: penjadwalan pilot, pengelompokkan pilot, aturan horizontal dan vertikal, metode eksak dekomposisiReferences
Bazargan, M., 2004. Airline Operations and Scheduling. Ashgate, Burlington, USA.
Butchers, E.R., 2001. “Optimized Crew Scheduling at Air New Zealand.” Air New Zealand Ltd., New Zealand, http://www.bsu.edu/web/mkarls/NZ.pdf
Kerati, S., Moudani, W.E.L., Coligny, M., and Mora-Camino, F., 2002. “A Heuristic Genetic Algorithm Approach for the Airline Crew Scheduling.” www2.lifl.fr/PM2O/Reunions/ 04112002/kerati.pdf
Medard, C.P., and Sawhney, N., 2007. “Airline Crew Scheduling from Planning to Operations.” European Journal of Operational Research, Vol. 183, No. 3, p. 1013-1027
Stojkovic´, M., Soumis, F., and Desrosiers, J., 1998. “The Operational Airline Crew Scheduling Problem.” Transportation Science, Vol. 32, No. 3, p. 232-245.
Labiba, Z., 2006. Aplikasi Metode Column Generation dalam Penyelesaian Penugasan Kru Maskapai Penerbangan, Tesis Magister Teknik, Jurusan Teknik Industri ITS, Surabaya, Tidak dipublikasikan.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published in the Jurnal Teknik Industri: Jurnal Keilmuan dan Aplikasi Teknik Industri will be Open-Access articles distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution License (CC BY).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY).